Skydda Vättern!

Vättern är en fantastisk och unik sjö, den näst största sjön i Sverige och en mycket viktig dricksvattentäkt för många människor.

Naturskyddsföreningen i Östergötland har skapat en video, ca 3 minuter med videopremiär kl 18.00 och som vi idag (12 februari 2020) lanserar på Café Planet som hålls på Motala Bibliotek. Vår avsikt är att försöka lyfta fram Vätterns mycket stora natur- och kulturvärden och nå ut med detta till en bredare allmänhet. Vi vill förmedla de fantastiskt rika värden som vi riskerar gå miste om vi ifall vi inte ger Vättern ett tillräckligt skydd.

Vättern är idag hotad från olika håll och aktiviteter som planerad gruvdrift, markanvändning i avrinningsområdet med aktiviteter som lämnar ifrån sig gifter som Pfas och försvarsmaktens tester och skjutövningar i Vättern för att nämna några aktuella problem.

Naturskyddsföreningens länsförbund runt Vättern har under lång tid drivit projektet med juridiska insatser för skydd av Vättern finansierat av NF:s Rikskansli.  Det är framförallt ett planerat gruvprojekt i Norra Kärr som varit detta projekts fokus, men även ett gruvprojekt vid Havsmon vid sjön Undens södra ände som kan beröra Vättern. Försvarets kraftiga ökning av skjutningar i Vättern  och Fortifikationsverkets planer på dränering vid flygplatsen i Karlsborg, med risk för utsläpp av PFAS i Vättern har varit föremål för uppföljning av aktuella hot .

Länk till videon: Skydda Vättern