0_1503142_150314

Antingen du vill vandra eller paddla kanot eller åka långfärdsskridskor kan du hitta nya och gamla vänner som gillar det i naturskyddsföreningen. Eller du vill se vackra bilder från någon resa och  en lära känna likasinnade en mörk höstkväll, eller höra spännande föredrag om senaste forskningsrönen om fåglars och däggdjurs synsinne eller om hur vårt beteende styrs av DNA. Eller hitta andra naturintresserade barnfamiljer. Eller hässja hö i en slåtteräng. Eller lära dig mer om svampar. Då har du hittat rätt i Naturskyddsföreningen.

Historik

Svenska Naturskyddsföreningen grundades 1909, och östgöta-avdelningen var en av de första regionala avdelningarna.

Under 2013 hade föreningen totalt 9139 medlemmar, fördelade på tretton kommuner, elva kretsar . Det mesta av aktiviteterna sker i kretsarna. NF Östergötland är ett länsförbund för samverkan mellan kretsarna och vissa gemensamma aktiviteter och aktivitetsgrupper- se ovan.

Länsförbundet skriver svar på många remisser om exempelvis olika exploteringsprojekt etc som kan förändra miljön i länet.

Mer om oss

Kort-fakta