Välbesökt länsstämma i det vackra Vårdnäs stiftgård i Brokind

Malin, Thomas och Inger från Motalakretsen och Sigrid, styrelseledamot länsförbundet, anländer till Tallgården.

Under söndagen 28 april 2019 hölls vår länsstämma i Vårdnäs stiftgård i Brokind. Vackert solskensväder med nyutslagna lövträd och vårblommor inramade en väldigt trevlig årsstämma. Dagen inleddes med samling med fika i Tallgården.

Fr.v. Göran Toss och Frida Gårdmo, Linköpings stift.

Som dagens första programpunkt, berättade Linköping stifts klimathandläggare, Frida Gårdmo, om stiftets arbete för att bidra med att minska klimatutsläppen och gynna den biologiska mångfalden. Vi fick bl.a. kunskap om stiftets s.k. Prästlönetillgångar, där skogsinnehavet är den största och mest inkomstbringande rörelsegrenen. Skogsförvaltningen är miljöcertifierad, men verksamheten har avkastningskrav som utgör argument då kraven på långsiktig hållbarhet diskuteras. Stiftet har dock beslutat fortsätta med nyckelbiotopsinventeringen, vilket gav applåder, tillrop och tummen upp från de närvarande ledamöterna på länsstämman.

Martin Emtenäs, riksstyrelsens representant.

Riksstyrelsens representant var Martin Emtenäs (känd bl.a. från Mitt i naturen i TV). Martin berättade om de satsningar som görs på riksnivå, bl.a. kampanjen mot Sveaskog, som ju är vår gemensamma skog, där vi anser oss ha rätt att ställa högre krav och gå i bräschen för hållbart skogsbruk. Kampanjens mål att få 50000 underskrifter i  namninsamlingen är nu redan uppnådd. Martin tag också fasta på de framgångar som Naturskyddsföreningen haft under det gångna året 2018 med bl.a. stoppet för kalkbrytning i Ojnareskogen på Gotland. Martin slog också ett slag för kampanjen för våra vildbin som startar nu under våren.

Rebecka Hovenberg har intagit länsstämmans ordförandeplats.

Rebecka Hovenberg, Tekniska Verkens vice ordförande, hade efter vår tillfrågan tackat ja att leda länsstämmoförhandlingarna som ordförande, vilken stämman också godkände formellt. Stämman genomfördes fint under sordförandens vana hantering av ordförandeklubban.

Rebecka Hovenberg, Tekniska verkens vice ordförande i berättartagen.

Efter länsstämman berättade Rebecka om Tekniska Verkens projekt i Linköping med ett fint fiskeomlöp vid Nykvarn, Stångån och naturfåran vid Säbybro/Hovetorp.

Cecilia Ambjörn avtackar vår avgående ordförande, Göran Toss.

Vår avgående ordförande, Göran Toss avtackades av Cecilia Ambjörn med tre lavendelplantor att plantera i trädgården.

Som en sista punkt innan den förestående guidningen utomhus, tilldelades Ulf Hjulström utmärkelsen Östergötlands natur- och miljövårdare 2019 och detta var den nytillträdde Barbro Carlbergs första uppdrag som ordförande. Läs mer i separat artikel ==>

Björn Ström, kretsordförande i Linköping, berättar om de gamla ekarna i landskapet.

När länsstämman var avslutad tog Björn Ström vid och guidade oss i den vackra parken och berättade om de gamla ekarna.

Fr.v. Göran Toss och Barbro Carlberg.

Som avslut för dagen i Vårdnäs stiftgård önskade den avgående ordföranden, Göra Toss, den nytillträdde ordföranden för Länsförbundet Östergötland, med ett handslag lycka till. Göran kvarstår som ledamot i länsförbundets styrelse under 2019, och valdes för övrigt till vice ordförande vid det efterföljande konstituerande styrelsemötet.