Östergötlands natur- och miljövårdare 2019 utsedd

60 år med havsörn

Östergötlands natur- och miljövårdare 2019 har tilldelats Ulf Hjulström från Valdemarsvik med följande motivering:

”Ulf Hjulström har under många decennier outtröttligt arbetat för att gynna havsörnen i synnerhet och naturen i allmänhet. Med stor egen insats har han lyckats hjälpa till att stärka havsörnens livsvillkor, utfordra den, skydda den från avverkningar och vindkraftshot och för få arten livskraftig.  Naturskyddsföreningens länsförbund anser därför att Ulf är väl värd utmärkelsen som Östergötlands natur- och miljövårdare 2019.”

Ulf erhöll utmärkelsen med diplom och stipendium på 5000 kr av vår ordförande, Barbro Carlberg under Naturskyddsföreningen Östergötlands länsstämma, som hölls i Vårdnäs Stiftgård; Brokind,  under söndagen den 28 april 2019.