Östergötlands natur- och miljövårdsstipendium 2017

2017 års Naturvårdsstipendium på 5000 kr har tilldelats makarna Inger och Thomas Lundqvist, Motala, med följande motivering:

Inger och Thomas Lundqvist har oförtrutet fört en mångårig och envis kamp för en bättre miljö. De har båda varit engagerade i många typer av miljöfrågor, allt från påverkansarbete visavi konsumtionsbeteenden, bevarande av biologisk mångfald och kunskapsöverföring i form av debattinlägg, kurser och informationsmöten. Inger Lundqvist har under många år påverkat Motalabornas konsumtionsvanor mot ett mer hållbart handlande och handlarnas utbud av ekologiska varor i positiv riktning. Inger har också gjort stora insatser för att det ska satsas mer på ekologisk mat i skolan, förskolan och i omsorgen. Thomas Lundqvist har genom att ansvara för skötseln av Soldatängen och återinföra traditionella metoder såsom ängsslåtter med lie, starkt bidragit till en mångfald i ängen, som sedan 1999 är klassat som ett Natura 2000- område. De båda makarna är ett föredöme för en hållbar livsföring och de lever som de lär.

Priset delades ut idag, söndagen 23 april 2017 på Naturskyddsföreningen Östergötlands länsstämma på Hemgården i Norrköping av föreningens ordförande, Göran Toss.