Vill du få barn att upptäcka naturen? Om JA – då ska du bli Natursnoksledare!

Välkommen till Tinnerö Eklandskap i Linköping den 19-20 september 2015. Då genomför Naturskyddsföreningen en kurs för dig som vill bli ledare för Natursnokarna – Naturskyddsföreningens barn- och familjeaktiviteter.

Du lär dig att leda övningar tillsammans med andra. Vi leker lekar och testar utrustning. Vi använder elden för att göra fika och pratar om hur vi bäst startar och driver en Natursnoksgrupp. Vi delar med oss av det vi kan och byter erfarenheter med varandra.
Lördagens teman är: träd, småkryp och eld.
Söndagens teman är: att använda alla sinnen, lavar och mossor.

Du kan välja om du vill vara med båda dagarna eller bara en. Kursen kostar 500 kr för en eller två dagar inklusive eftermiddagsfika och kursmaterial. Kursen är öppen för deltagare från hela landet. Reseersättning kan sökas i efterhand från riksföreningen.

Utbildare är Eva Lindberg,  telefon 070-344 44 31, rikskansliet, Natursnoksledare och Närnaturguide.

Praktisk information

För vem
Kursen riktar sig till medlemmar i Naturskyddsföreningen som redan leder en Natursnoksgrupp eller till de som vill bli ledare för en Natursnoksgrupp. Kursen är öppen för deltagare från hela landet. Du som tillhör en krets som ingår i Naturskyddsföreningen Östergötland, (se kretsarna här), har möjlighet att få en specialdeal denna gången! Kolla med din krets eller maila till kansli.sydost@naturskyddsforeningen.se för mer information!
Först till kvarn!

Kostnad
Träffen kostar 500 kr för en eller två dagar inklusive eftermiddagsfika och kursmaterial. Reseersättning kan sökas i efterhand från riksföreningen. Vill du slippa kostnaden så skriver du en överenskommelse med din krets om att leda ett visst antal Natursnoksaktiviteter inom ett år efter kursen.

Här finns överenskommelsen som pdf-fil för utskrift >>

Var och när?
Vi kommer hålla till i Naturreservatet Tinnerö Eklandskap i närheten av Fröberget
Här hittar du karta på Eniro >>

Vi träffas på Linköping station klockan 10.00 både lördag och söndag och slutar ca kl. 17.00 på lördagen och cirka klockan 16 på söndagen. Alltså ingen kvällsaktivitet annat än spontana sådana.

För frågor om Linköping generellt kontakta Björn Ström på tel. 013-103451

Att ta med

• Din egen lunch och fm-fika-tilltugg samt dryck för hela dagen
• Kläder för väder – vi är ute hela tiden båda dagarna
• Sittunderlag
• Mugg, tallrik och bestick
• Anteckningsblock om du vill

Anmälan

Anmälan senast 11 september 2015 på följande länken >> ANMÄLAN. Ange om du är med en eller två dagar och vilken av dagarna. Ange i anmälan om du behöver övernattning eller kan erbjuda en annan deltagare boende. Antalet deltagare är begränsat till 25 personer – först till kvarn gäller. En reservlista kommer att finnas. Om avanmälan senare än två dagar före kursens start utgår en avgift om 1000 kr.

LÖRDAG
10.00 Välkomna! Presentationer, förväntningar och en lek.
Introduktion till Natursnokarna, inklusive eget medhavt fika. Genomgång av programmet – har ni några övningar ni vill dela med er av – berätta om dem så passar vi in dem i programmet.

12.00 Träd

13.00 Lunch – vi äter egen medhavd lunch