Rovdjurssäkra stängsel

Om man har får eller andra tamdjur som erfarenhetsmässigt kan skadas av varg eller lösspringande hund, bör man hägna in dem med välfungerande stängsel. Det finns tämligen stor erfarenhet av sådana nu och man ser att stängsel är mycket effektiva om de är rätt utformade. Det kräver åtskillig kunskap för att göra stängslet effektivt, och i Östergötland har Rovdjursföreningen byggt upp många års erfarenhet under Sven-Olof Löfgrens ledarskap, och samlat en grupp där även flera av Naturskyddsföreningens medlemmar deltar. Benny Amberin håller för närvarande i planering och arbetsledning. Råd och bidrag söks i första hand vid Länsstyrelsens lantbruksenhet. När Du har fått besked om bidrag, föreslår vi att Du tar kontakt med Benny Amberin, i första hand via E-post: bynny.amberin@rovdjur.se, eller tel. 070-604 07 63.

Det gäller att köpa hem rätt material i rätt mängd. Markägaren och stängslingsledaren ska sedan komma överens om var hörnstolparna ska stå. Ibland kan det behövas viss röjning av träd och sten där stängslet ska gå fram. När hörnstolparna står stadigt, sätts övriga stolpar och tråd dras. Ingen stängsling är den andra lik. Vattenytor, stenblock, hällar, träd och annan växtlighet spelar roll. Vid huvudarbetet brukar det vara bra att vara ett tiotal personer. Stängslingsgruppen begär ingen ekonomisk ersättning men får i regel måltider som välbehövlig paus och samling. Det är oftast ett trevligt arbete i frisk luft och god samvaro, så det skadar inte om nya vill pröva på. Markägaren brukar inte få ut bidraget förrän stängslet är klart och besiktigat, så det är bra att planera det hela i god tid.