Handla miljövänligt

Handla Miljövänligt-nätverket i Östergötland består av de medlemmar i Naturskyddsföreningen som vill jobba aktivt med konsumentmaktsfrågor. Du som är intresserad av att arbeta med miljöfrågor kopplade till handel och konsumtion är välkommen att delta i HMV-nätverket i Östergötland. Alla behövs och är välkomna.

Det är inte svårt att handla miljövänligt. Med kunskap och pålitliga miljömärken kan vi alla göra miljövänliga val. Handla Miljövänligt är Naturskyddsföreningens arbete kring frågor som rör konsumtion och miljö.

På riksförbundets webbplats http://www.naturskyddsforeningen.se/gron-guide finns tips på hur du kan bete dig miljövänligt och hur du väljer mer miljövänliga alternativ. Här får du tips på hur du kan bete dig miljövänligt och hur du väljer mer miljövänliga alternativ.

Inom flera kretsar inom Naturskyddsföreningen Östergötland finns lokala Handla miljövänligt grupper, vilka samarbetar genom HMV-nätverket. Inom nätverket sker samarbete inför bla. till miljövänlig veckan  under vecka 40.

Ur nationell synvinkel finns följande tre viktiga och säkra miljömärkningar:

Bra Miljöval (http://www.naturskyddsforeningen.se/bmv/). Bra Miljöval är Svenska Naturskyddsföreningens miljömärke. Den enda miljömärkning som drivs av en natur- och miljöorganisation. Idag finns kriterier för hushållskemikalier (tvättmedel, sköljmedel, el, fläck- och blekmedel, diskmedel, maskindiskmedel och tvål & schampo). Bra Miljöval-märket hittar man också på transporter, mjukpapper, textil och blöjor och bindor.

KRAV (www.krav.se). KRAV är miljömärket för mat. Det garanterar att maten är producerad utan konstgödning och kemiska bekämpningsmedel. Du kan även hitta KRAV-märkta importerade varor, som kaffe, te, frukt med mera i din butik. Fråga till exempel efter KRAV-märkta bananer. KRAV, Kontrollföreningen för ekologisk odling, står bakom märket.

Svanen (www.svanen.nu). 1990 beslutade Nordiska Ministerrådet om en nordisk miljömärkning, som fick namnet Svanen.